Accessibility Tools

News

Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa wraz z Europejskim Regionalnym Centrum Ekohydrologii PAN opracowała program zajęć edukacyjnych, które zaprezentowaliśmy podczas Tygodnia Rolnictwa Ekologicznego.

837465345

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Władysława Grabskiego w Sędziejowicach zaprosił Fundację na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa wraz z partnerami do uczestnictwa w Tygodniu Rolnictwa Ekologicznego, który odbył się w terminie od 30 stycznia do 3 lutego 2023 r.

Fundacja wraz z Europejskim Regionalnym Centrum Ekohydrologii PAN opracowała program zajęć edukacyjnych, które zaprezentowaliśmy podczas Tygodnia Rolnictwa Ekologicznego.

Naszych ekspertów przywitała Pani Dyrektor Beata Magdziak. Następnie Pani Ewa Stygienko reprezentująca Fundację, zrobiła wprowadzenie informując, że zajęcia odbywać się będą w ramach projektu LIFE Pilica i jego działań edukacyjno-informacyjnych. Poinformowała również o nadchodzących wydarzeniach adresowanych do uczniów tj. o konkursach, nagrodach, szkoleniach, a także o bazie materiałów edukacyjnych dostępnych na stronie internetowej Fundacji.

Podzieliliśmy młodzież na 4 grupy 15-osobowe, które uczestniczyły rotacyjnie w różnych zajęciach tematycznych:

I PUNKT EDUKACYJNY - Zachowanie bioróżnorodności w krajobrazie rolniczym

Zajęcia te były prowadzone przez Katarzynę Krakowską, naszego eksperta z zakresu bioróżnorodności, na co dzień Dyrektora Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego.

Pani Katarzyna opowiedziała o bioróżnorodności, która zachowuje równowagę w ekosystemie, o konsekwencjach jej braku oraz o praktykach, które pomogą nam ją zachować. Była mowa o ostojach bioróżnorodności w krajobrazie rolniczym. Prezentacja, którą przygotowała nasza ekspertka zawierała szereg zagadek dla uczniów, którzy zachęceni do zabawy przez prowadzącą, odgadywali odgłosy zwierząt, głównie ptaków i gadów, a także rozpoznawali gatunki po cechach wizualnych. Młodzież była bardzo aktywna. Za ich zaangażowanie rozdawane były drobne nagrody.

II PUNKT EDUKACYJNY - Gospodarstwo rolne bezpieczne dla środowiska i dla nas — studium przypadku

Warsztaty poprowadziła Pani Aleksandra Góralczyk, reprezentująca naszego partnera w projekcie LIFE Pilica - Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii PAN.

Podczas zajęć, Pani Aleksandra mówiła o wpływie produkcji rolnej na środowisko. Grupa analizowała, jakie metody zastosować we skazanym przez prowadzącą gospodarstwie rolnym w celu ograniczenia zanieczyszczeń pochodzących ze źródeł rolniczych. 

III PUNKT EDUKACYJNY - Rolnictwo ekologiczne

W trzecim punkcie, zajęcia były prowadzone przez Panią Ewę Kłosińską, na co dzień doradcę rolnego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach.

Pani Ewa zaprezentowała uczniom zmiany, które zachodzą w rolnictwie w ramach nowych polityk krajowych i europejskich. Przedstawiła założenia Wspólnej Polityki Rolnej i prognozy dla rolnictwa ekologicznego. Omówiła zalety prowadzenia gospodarstwa ekologicznego, a także obowiązki dla rolników, które z tego wynikają. Wskazała bariery, które ograniczają rolnictwo ekologiczne oraz przedstawiła uczniom możliwości wsparcia finansowego dla produkcji ekologicznej. Prezentacja zawierała informację o ekoschematach, w ramach których rolnicy mogą otrzymać wsparcie w postaci dopłat bezpośrednich. Temat wsparcia finansowego szczególnie zainteresował uczniów, którzy zadawali naszej ekspertce szereg pytań.

IV PUNKT EDUAKCYJNY - Azot - korzyści dla rolnictwa, zagrożenie dla wody

Warsztaty poprowadziła Pani Aleksandra Chamerska, reprezentująca naszego partnera w projekcie LIFE Pilica - Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii PAN.

Pani Aleksandra rozpoczęła zajęcia od omówienia wpływu zanieczyszczeń pochodzących ze źródeł rolniczych na środowisko wodne, a następnie wraz z uczniami wykonała badanie jakości wody, tj. oznaczenia ilości azotanów w próbkach wody. Na koniec zajęć ekspertka przeprowadziła krótki test wiedzy. Chęć zdobycia najwyższej liczby punktów pobudziło zaangażowanie uczniów.

 
Do you want to know more?

All the authorities, residents and supporters of the Pilica catchment, for whom the natural environment is particularly important and the need to care for its condition,
are invited to dialogue by contacting us

Copyright © 2024 LIFE Pilica