Accessibility Tools
Uczniowie szkół wyłonionych w ramach konkursu "Lokalny System Monitoringu Wód" zostali zaproszeni przez Fundację na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa na trzydniowe szkolenie wyjazdowe pod nazwą "Zachowanie bioróżnorodności i ochrona wód w krajobrazie rolniczym".
Szkolenia odbyły się w dwóch turach:
Dzień I – Wizyty studyjne w gospodarstwach rolnych
Pierwszego dnia uczestnicy odwiedzili: gospodarstwo rolne specjalizujące się w hodowli trzody chlewnej, przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją rozsad.
Podczas wizyt omówiono kluczowe zagadnienia związane z:
a) Prowadzoną działalnością – charakterystyka gospodarstw, droga rozwoju technologicznego, wyzwania i bariery,
b) Efektywnym zarządzaniem gospodarstwem, w tym: racjonalnym gospodarowaniem zasobami, efektywnością energetyczną, działaniami ograniczającymi zanieczyszczenia pochodzące z rolnictwa, adaptacją do zmian klimatycznych,
c) Wpływem nowoczesnych technologii na produkcję rolniczą – zastosowanie rozwiązań rolnictwa 4.0, takich jak GPS, komputeryzacja czy robotyzacja.
Dzień II – Bioróżnorodność w krajobrazie rolniczym
Drugiego dnia szkolenie odbyło się w Zespole Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego w Moszczenicy. Uczniowie, podzieleni na mniejsze grupy, uczestniczyli w zajęciach poświęconych różnym aspektom bioróżnorodności:
a) Krajobraz terenów rolniczych,
b) Ostoje bioróżnorodności i ich zagrożenia, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych,
c) Rola fauny w krajobrazie rolniczym,
d) Bioróżnorodność flory w środowisku rolniczym.
Dzień III – Warsztaty praktyczne
Ostatniego dnia uczniowie wzięli udział w warsztatach dotyczących kluczowych zagadnień ochrony wód:
a) Przyczyny i skutki eutrofizacji,
b) Ocena efektywności stref ekotonowych w redukcji zanieczyszczeń azotowych,
c) Ichtiofauna Zbiornika Sulejowskiego – analiza jakości wód na podstawie składu gatunkowego ryb,
d) Podnoszenie świadomości na temat zasobów wodnych i sposobów ograniczania zanieczyszczeń pochodzących z rolnictwa.
Warsztaty te stanowiły przygotowanie do kolejnego etapu projektu – uczniowie, we współpracy z ekspertami, będą instalować sprzęt badawczy w pobliżu swoich szkół i prowadzić samodzielne analizy jakości wód.
All the authorities, residents and supporters of the Pilica catchment, for whom the natural environment is particularly important and the need to care for its condition,
are invited to dialogue by contacting us