Uczniowie szkół wyłonionych w ramach konkursu "Lokalny System Monitoringu Wód" zostali zaproszeni przez Fundację na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa na trzydniowe szkolenie wyjazdowe pod nazwą "Zachowanie bioróżnorodności i ochrona wód w krajobrazie rolniczym".
Szkolenia odbyły się w dwóch turach:
- 21 – 23 maja 2024 r., w której uczestniczyło 60 uczniów i 6 nauczycieli
- 4 – 6 czerwca 2024 r., w której udział wzięło 50 uczniów i 5 nauczycieli.
Dzień I – Wizyty studyjne w gospodarstwach rolnych
Pierwszego dnia uczestnicy odwiedzili: gospodarstwo rolne specjalizujące się w hodowli trzody chlewnej, przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją rozsad.
Podczas wizyt omówiono kluczowe zagadnienia związane z:
a) Prowadzoną działalnością – charakterystyka gospodarstw, droga rozwoju technologicznego, wyzwania i bariery,
b) Efektywnym zarządzaniem gospodarstwem, w tym: racjonalnym gospodarowaniem zasobami, efektywnością energetyczną, działaniami ograniczającymi zanieczyszczenia pochodzące z rolnictwa, adaptacją do zmian klimatycznych,
c) Wpływem nowoczesnych technologii na produkcję rolniczą – zastosowanie rozwiązań rolnictwa 4.0, takich jak GPS, komputeryzacja czy robotyzacja.
Dzień II – Bioróżnorodność w krajobrazie rolniczym
Drugiego dnia szkolenie odbyło się w Zespole Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego w Moszczenicy. Uczniowie, podzieleni na mniejsze grupy, uczestniczyli w zajęciach poświęconych różnym aspektom bioróżnorodności:
a) Krajobraz terenów rolniczych,
b) Ostoje bioróżnorodności i ich zagrożenia, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych,
c) Rola fauny w krajobrazie rolniczym,
d) Bioróżnorodność flory w środowisku rolniczym.
Dzień III – Warsztaty praktyczne
Ostatniego dnia uczniowie wzięli udział w warsztatach dotyczących kluczowych zagadnień ochrony wód:
a) Przyczyny i skutki eutrofizacji,
b) Ocena efektywności stref ekotonowych w redukcji zanieczyszczeń azotowych,
c) Ichtiofauna Zbiornika Sulejowskiego – analiza jakości wód na podstawie składu gatunkowego ryb,
d) Podnoszenie świadomości na temat zasobów wodnych i sposobów ograniczania zanieczyszczeń pochodzących z rolnictwa.
Warsztaty te stanowiły przygotowanie do kolejnego etapu projektu – uczniowie, we współpracy z ekspertami, będą instalować sprzęt badawczy w pobliżu swoich szkół i prowadzić samodzielne analizy jakości wód.