Przez Sylwia Chmielewska dnia poniedziałek, 10 czerwiec 2024
Kategoria: Wybierz kategorię

3-dniowe warsztaty z Zachowania bioróżnorodności i ochrony wód w krajobrazie rolniczym

Uczniowie szkół wyłonionych w ramach konkursu "Lokalny System Monitoringu Wód" zostali zaproszeni przez Fundację na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa na trzydniowe szkolenie wyjazdowe pod nazwą "Zachowanie bioróżnorodności i ochrona wód w krajobrazie rolniczym"

Szkolenia odbyły się w dwóch turach: 

Dzień I – Wizyty studyjne w gospodarstwach rolnych 

Pierwszego dnia uczestnicy odwiedzili: gospodarstwo rolne specjalizujące się w hodowli trzody chlewnej, przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją rozsad. 

Podczas wizyt omówiono kluczowe zagadnienia związane z: 

a) Prowadzoną działalnością – charakterystyka gospodarstw, droga rozwoju technologicznego, wyzwania i bariery, 

b) Efektywnym zarządzaniem gospodarstwem, w tym: racjonalnym gospodarowaniem zasobami, efektywnością energetyczną, działaniami ograniczającymi zanieczyszczenia pochodzące z rolnictwa, adaptacją do zmian klimatycznych, 

c) Wpływem nowoczesnych technologii na produkcję rolniczą – zastosowanie rozwiązań rolnictwa 4.0, takich jak GPS, komputeryzacja czy robotyzacja. 

Dzień II – Bioróżnorodność w krajobrazie rolniczym 

Drugiego dnia szkolenie odbyło się w Zespole Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego w Moszczenicy. Uczniowie, podzieleni na mniejsze grupy, uczestniczyli w zajęciach poświęconych różnym aspektom bioróżnorodności: 

a) Krajobraz terenów rolniczych, 

b) Ostoje bioróżnorodności i ich zagrożenia, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych, 

c) Rola fauny w krajobrazie rolniczym, 

d) Bioróżnorodność flory w środowisku rolniczym. 

Dzień III – Warsztaty praktyczne 

Ostatniego dnia uczniowie wzięli udział w warsztatach dotyczących kluczowych zagadnień ochrony wód: 

a) Przyczyny i skutki eutrofizacji, 

b) Ocena efektywności stref ekotonowych w redukcji zanieczyszczeń azotowych, 

c) Ichtiofauna Zbiornika Sulejowskiego – analiza jakości wód na podstawie składu gatunkowego ryb, 

d) Podnoszenie świadomości na temat zasobów wodnych i sposobów ograniczania zanieczyszczeń pochodzących z rolnictwa. 

Warsztaty te stanowiły przygotowanie do kolejnego etapu projektu – uczniowie, we współpracy z ekspertami, będą instalować sprzęt badawczy w pobliżu swoich szkół i prowadzić samodzielne analizy jakości wód.